Summa sidvisningar

söndag 11 september 2011

HAVÖYSUND 31/8-7/9

Eftersom jag inser att filmen kommer att ta tid så börjar jag med min reseberättelse och foton så får filmen komma senare…….

Efter många långa månader så kom då till sist avresedagen!!
Jag hämtade Brink och sen bar det av till Lund där vi skulle ta tåget till Kastrup. Redan när vi köpte biljett stötte vi på Erik som skulle vara vår rums och fiskekompis under resan.

Väl framme på Kastrup letade vi tillsammans upp rätt incheckningsdisk.

Efter lite köande var det min tur att checka in och jag hivade upp biljett och pass på disken.

Passet kommer dock tillbaka ganska snabbt med kommentaren.
-          Ditt pass har gått ut (fast på Danska).
Gissa hur det kändes?
HELVETES SKIT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Vilken miss!!!!
Sen frågar han om jag har körkort. Eftersom jag rensade plånboken kvällen innan på sådant som jag inte skulle använda i Norge blev jag orolig igen……..

Som tur var hade jag sparat körkortet  ifall att vi skulle behöva hyra bil.

Vilket tur i oturen!!!

Plötsligt kändes allt bra igen :-)

Efter 1 timmes flyg till Oslo och sen 2 timmars flyg till Alta så blev vi hämtade av en buss som skulle ta oss de sista 19milen till Havöysund.

All oro om försenat bagage var då som bortblåst. Allt kom fram!!!

Sen fick vi åka buss i 3 timmar.

Sen kom vi fram till Havöysund.
Gick inte att missa NSA´s stugor och båtar.
Grymt att bo 10 meter fr vattnet!!

Vi började omedelbart montera ihop spö och rullar.
Då det verkade vara gott om fisk inne i hamnen tog jag mitt haspelspö och gick ner för att göra några kast. Pang så var första Norgefisken landad :-)
En sej av modell liten.

Gick sen iväg en bit från småbåtshamnen och fortsatte fiska.
Här var fiskarna lite större och nästan i vart kast fick man sej på ca 1-2 kilo. Rena dynamiten på lätta grejor. Otroligt vilket fiske. Och detta inne i hamnen!!!

Här är en bild på en av de större fiskarna jag lurade upp.

Efter det somnade man med stora förväntningar in för nästa morgon.

FISKEDAG 1:
Dags att fiska.
´
Då vi inte hade någon mat valde vi att börja fiska nära campen för att kunna köra in till Coop och handla mat på lunchen. Vi valde ett ställe som guiden hade märkt ut på kartan.
Då detta ställe inte gav något annat än små sej och småtorsk körde vi vidare utan någon större lycka. Det enda vi lyckades fånga var sjösjuka……

Vid lunchtid hade vi inte fått en enda Hälleflundra och vi mådde skit pga sjön.
Man kunde inte låta bli att fundera över vad man gett sig in på :-(

Efter matinköp och lunch gav vi oss ut på havet igen och nu vände lyckan lite.
Erik lyckades landa första flundran i båten. Inte stor men ack så viktig!!
Brink hade även ett hugg som han jämförde med att kroka en lastpall ovanför bottnen…

När kvällen närmade sig ville de två andra tomtarna(Erik o Brink) hem men efter en del tjat så gick de med att stanna vid ett grund på vägen hem. Efter ett par torskar högg denna lilla krabaten :-)

Nu var isen bruten för mig också!!
Dag ett bjöd alltså på en för mig och en för Erik. Dock under minimimåttet.

FISKEDAG 2:
Då grund och flackpartifisket under dag 1 inte riktigt lyckats beslutade vi att testa ett sund under dag 2.

Redan vid första stoppet utanför sundet suger det till i mina prylar och jag är ganska säker på att det sitter flundra på min jigg. Efter en ganska tung drillning blir jag dock lite förvånad då det visar sig att det är en torsk på ca 10 kilo. Efter några bilder fick den simma hem igen.

Efter det får jag en härlig fight med en flundra som dock går segrande ut ur striden efter någon minuts fight….. Bra storlek men inget monster……
Vi kör sen in i sundet och börjar fiska. Brink tar fram sin ”mellan” haspelutrustning och sätter på ett Wiggler (tror det stavas så?) 80g.

Ganska snabb lyckas han lura en hälleflundra att hugga. Tur tänkte jag.

Innan lunch lyckas han lura 4 flundror till att äta Wiggler?



5 flundror på raken utan att jag eller Erik lurat en enda…… Av dessa var dessutom 2 st över 80cm.
Inte bara tur tänker jag då……….  Kanske kärlek :-)
Han lyckades även lura upp ett antal ganska läskiga sjöpungar (eller sjögurkor som vi sen fick veta att dom heter).

Nu bytte Brink till de tunga grejorna och började fiska med jigg.

Samtidigt lyckas jag fånga en fin flundra på 95cm.

Sen fångar Brink en flundra till på lite över 80cm.

Sen tar jag en bebis. Nu började man bli van :-)
Efter detta fortsätter vi fiska och ganska omgående får Brink ett hugg som direkt övergår till en skrikande rulle + en skrikande Brink :-)

Linan tar slut linan tar slut!!!!! Följ efter med båten!!!!!!!!!!!!!

Jag försöker först backa efter men pga strömmen lyckas det inte så bra. Lyckas dock till sist vända båten och köra framåt och efter en liten stund har Brink lina på rullen igen så att läget känns säkert. Nu har fisken parkerat på ca 30 meters djup och Brink får jobba ordentligt för att få upp den till ytan. Väl där så gör den ännu en djävulsk rusning ner till botten…… Finns på film :-)

Brink jobbar upp den igen och väl vid ytan så försöker jag filma och gaffa samtidigt vilket leder till ännu en rusning……….

Nästa gång den kommer upp gaffar Erik den på första försöket.
Vilken j-la fisk!!!!! 134cm lång vilket ger en vikt på några kilo över 30. Ett as!!!!
Efter några foto fick den simma hem igen.



Efter denna fina fisk var det helt dött  i några timmar innan jag lyckades landa den här fina fisken på 95cm.

Den bjöd på en riktigt grym fight med grymma knyckar. Finns på filmen som kanske blir färdig någon gång :-)

Sen blev det inte mer fisk denna dag men nu kändes det som om vi knäckt koden :-)
 
Here we come!!!!!

Resultat dag 2:
Brink 7st Hälle. 3 st godkända matfiskar på 80cm+ samt ett monster på 134cm C&R.
Jag 2st på 95cm samt en liten plutt C&R.
Erik 0st

FISKEDAG 3:
Gissa om vi var taggade för dag 3? Så in i hel-ete!!!!!
Nu skulle vi bara fiska sund!!
Denna dagen skulle dock visa sig vara en seg dag för de flesta båtar.
Det enda roliga vi fick i båten var min lubb. Ny art för mig!
Erik hade en följare och även jag hade en följare som tom högg efter att jag låtit jiggen falla ner till botten men den fastnade inte :-(
Resultat dag 3:
Brink 0st
Jag 0st
Erik 0st

FISKEDAG 4:
Efter 3 dagar i sort sett utan vind började det nu blåsa ordentligt. Vi kunde därför inte fiska vettigt där vi ville utan fick köra på andra ställen.
Dock inget som gav något……….

Detta var inte Eriks bästa dag på resan…… På något sätt lyckades han att kasta hela spöet i havet. Troligtvis var rullen inte frikopplad som den skulle………
Naturligtvis var det omöjligt att hitta grejorna. 2 fisklösa dagar på raken och ett bortkastat spö den 3:e. Han verkade lite nere…..

Brink lyckades dock lura upp en fin torsk som nog låg kring 10 kilo precis som min. Fin fisk!

Då Erik ville in till land tidigt (av förklarliga skäl) började vi köra mot hamnen. Precis utanför stannade vi till och Erik fileade Brinks torsk. Jag började (såklart) fiska och lyckas nu få dagens första flundra att hugga. Inte FF för mig :-)


Vi körde in och lämnade Erik och sen körde vi lite bonntrolling precis utanför hamnen och plötsligt får jag en flundra till :-)
Inte stor men en flundra!!!
Sen var det kväll.

Resultat dag 4:
Jag 2st
Brink 0st
Erik 0st

FISKEDAG 5:
Inte min dag…….
Denna dag hade vi bestämt oss för att följa guidebåten. Efter dag 4 kändes det som om vi skulle köra på ett säkert kort.
Huggen kom lite här och där. Innan lunchen hade Erik lyckat lura upp 2st varav en godkänd på 80cm.
Vid ena landningen så lossade knuten till stingerkroken(kolla noga på översta bilden) ..... Rena turen att den fisken slapp simma runt med en krok i munnen :-) Jag gissar att Erik hade förtjänat den turen efter den "lilla" missen med spö och rulle dagen innan.



Brink hade lyckats fånga 2 icke godkända. Jag inget……

Efter lunchen fiskar vi vidare när vi hör att guidebåten lurat en på 150cm. Ett as!!! Nu visste vi att vi var på rätt ställe!! Plötsligt får Brink ett hugg av en fisk som han beskriver som något litet…..
Efter ett tag ändrar han dock sig :-)
När vi ser flundran så anar vi att det är en godkänd fisk i bra storlek. Jag försöker gaffa och lyckas få till en halvbra gaffning i underkäkens skinn. När jag försöker lyfta känner jag dock att den är tung som f-n och på något sätt lyckas fisken snurra sig loss och plötsligt står jag med en huggkrok i handen som linan sitter snurrad runt och i ändan på linan sitter en vilt rusande hälleflundra på ca 30 kg…..

Jag har inget annat val än att släppa kroken till havsgudarna……. Ville ju inte riskera att linan skulle slitas av.

Till sist lyckas jag dock med gaffningen och ännu en fin fisk till Brink är landad. Exakt 130cm vilket är ungefär 30 kg.
Även denna fick simma hem efter fotografering.
Sen lyckas Brink lura upp ännu en liten flundra eller frimärke som det heter på hällespråk :-)


Efter det blev det inte mer.

Resultat dag 5:
Brink 4st. 3 frimärken och en på 130cm.
Erik 2st. 1 frimärke och en på 80cm
Jag 0st :-(


FISKEDAG 6:
Sista dagen. Nu hade vi fått ett hett tips som skulle testas.
På morgonen körde vi full gas mot ”vår” vik.
Väl där så kom fler och fler båtar. En del fiskade utanför viken och någon båt inne i.
Jag hade en fin följare på 7 meters djup som jag lyckades få att hugga 2 gånger men jag fuckade upp mothugget då jag var för ivrig. Jag gjorde mothugg direkt när jag såg den hugga. På 7 meter såg man perfekt ner till botten :-)
Fick sen höra av profsen att man skall vänta med mothugget till dess att man kan känna flundran i spöet. Inte innan!! Som med popperfiske!
 Fin fisk på 7 meters djup är en stor fisk……

Plötsligt hör vi på radion att båtarna utanför viken har hällerace med flera fina landade fiskar. Vi beger oss ut och ganska snart har Erik fångat ett frimärke.


Jag inget………

Nu började jag bli lite less. 1,5 dag utan en enda hälle…… F-n vad trist!!! Beslutade då att testa Brinks Wiggler. Satte därför mitt spö i hållaren med jiggen någon meter ovanför botten. Hinner knappt ta i Brinks spö när det plötsligt hugger på min jigg med spöet i hållaren!! Upp kommer en flundra på 95cm!! Nu kändes det bra igen :-)

Sen tar Brink en godkänd.



Nu börjar det dock blåsa och vi uppmanas att dra oss mot Havöysund för att fiska. Väl där hinner vi knappt släppa ner innan vi får order om att gå i hamn då det väntas vind på upp till 16m/s. Precis samtidigt får jag ett hugg som visar sig vara ett frimärke.


Vi kör lite spinnfiske inne i Havöysund som ger några ganska roliga fiskar. Jag fick bla en torsk på 4-5 kilo på mitt haspelspö som resulterade i en riktigt bra fight! Kul!!

Sen var det slut!!!

Totalresultat vår båt:
Jag 8st med en topp på 95cm(vägd till 11kg).
Erik 4st med en topp på 80cm
Brink 12st med toppar på 130 resp 134 cm.

Och hur gick det för resten?
Jo totalt landades det ca 312 flundror av vårt sällskap. Flera av dessa var över 140cm långa…… Den största var på 180cm dvs ca 80 kg……..

Aldrig tidigare har det fångats så många fiskar under en vecka!! Det tidigare rekordet låg på typ 258 fiskar. Det är slaget med besked :-)

Även 180cm är camprekord. Kul!!

Och hur kändes det att få en flundra på kroken? Jo det var något rent fantastiskt!!

Min största fisk på 11kg kämpade något otroligt. Det var som att kroka en bil. Man har inget att sätta emot. När jag är klar med filmen kommer ni att fatta. Dock så får man kämpa för att få fisk. Med mina 8 fiskar har jag snittat lite mer än 1 fisk per dag. Ganska länge mellan huggen om man tänker att man fiskar ca 10 timmar på en dag. Detta är när det är superfiske. Hur är det då när det är segt?

Den som fick flest fiskar var nog Johan Tiljander som lyckades lura 21 fiskar. Grymt!! Flera av dessa var även ordetligt stora!
Bara att lyfta på hatten.
Kommer jag att åka dit igen? Tror det men det kommer nog att dröja ett par år. Nästa år är redan fullbokat men kanske nästa igen. Vi får se……

Nu har man ju lagt grunden för att kunna åka tillbaka och fiska bra redan från dag 1 :-)

Sen finns det  ju även gäddfiske i Rugen, Malfiske i Spanien , popperfiske i Panama osv osv….

Nu skall jag dock försöka få ihop en film som visar lite av det vi fick uppleva ”där uppe”.

Sen skall jag se över min rulle som inte känns helt pigg. Får se om den kan räddas.
Sen är man ju även sugen att ta ut båten en sväng. Brorsan jagar mig ;-)

SKITFISKE!!!

4 kommentarer:

  1. Längesedan, fast jag kikar in titt som tätt;)
    Gott jobbat! Fan vad Brinken fiskade bra;) Liiite avis är man på er får man erkänna. Själv har man inte fiskat mycket i år, inte en tur sedan i maj=( Fast på lördag blir det en tur i sörmland. Ha det gott och skitfiske på dig!
    Mvh/Robin

    SvaraRadera
  2. härligt......

    mvh daniel

    SvaraRadera
  3. Man blir sugen bara man ser kort... jag har lyckats klippa ihop lite av vårt material från veckan på min blogg :-) kika gärna in o njut :-)
    beroendeframkallande med rusningarna som flundrorna gör.... nåja nu är det lite Gäddfiske som gäller ... var i Blekinge en sväng i Lördags , vi tog 22 och tappade säkert lika många dock ingen riktig storlek största blev en 5.5-6 kg

    nåja kika gärna in.../skitfiske Jens

    http://teamforestad.blogspot.com/

    SvaraRadera